Sollicitatietips

10 sollicitatietips waar je wat aan hebt!

Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Onze recruiters hebben deze 10 handige tips voor je op een rijtje gezet! Heb je vragen of heb je nog een extra tip? Laat ons dan ook weten en neem contact op met een van onze recruiters. Succes met solliciteren.

1. Maak het concreet
Het start allemaal met een concreet plan. Bepaal voor jezelf zo concreet mogelijk welke baan je ambieert. Wanneer je moeite hebt met keuzes maken, kijk dan eerst rond welke vacatures je interessant vindt. Noteer alle functieomschrijvingen, verantwoordelijkheden, bedrijfskenmerken, etc. van deze vacatures. Wanneer er bepaalde kenmerken regelmatig terugkomen, kun je deze zaken benoemen als doelomschrijving in je CV.

2. Solliciteer gericht
Het heeft geen zin om bij een bedrijf op meerdere vacatures te solliciteren. Stuur dan een open sollicitatie waarin je duidelijk aangeeft wat je zoekt in een baan. Is er nog iets onduidelijk aan de vacature? Bel dat het bedrijf en stel je vraag. Dankzij dit telefoontje krijg je al gelijk een eerste contactmoment met het bedrijf. En de kans is aanwezig dat jouw sollicitatie dan opvalt tussen de andere sollicitaties.

3. Opvallen met een overzichtelijk CV
Maak van je CV geen hele jaarrekening, maar zorg voor een ‘to the point’ en overzichtelijk CV. Zorg daarom voor een goede opbouw. Order je werkzaamheden en opleidingen op de meest recente periode. Gebruik het liefst één lettertype. Zo houd je het voor een recruiter overzichtelijk en fijn om te lezen. Heb je verschillende bijbaantjes gehad? Benoem dan de verschillende bijbanen/functies in een periode, vermeld hierbij het aantal uur per week.

4. Voorbereiding voor ‘het gesprek’
Mag je op gesprek komen bij een bedrijf? Zorg er dan voor dat je het gesprek goed voorbereidt. Denk goed na over je motivatie voor deze functie en waarom je bij dit bedrijf wilt werken. Doe dit aan de hand van jouw ambities, normen/waarden en geef persoonlijke voorbeelden. Zorg ook dat je weet wat de belangrijkste competenties zijn, die voor de functie gevraagd worden. Bij een goede voorbereiding weet je per competentie een voorbeeld te geven. Zodat jij aan de gesprekspartner kunt uitleggen waarom jij over die bepaalde competentie beschikt. Bedenk ook wat je sterke punten zijn en in welke punten je nog wilt ontwikkelen.

5. Salarisindicatie
Denk voor het gesprek na over het salaris. Zodat je dit tijdens het gesprek kunt benoemen. Als je het lastig vindt, kun je een bandbreedte formuleren of onderzoek doen via verschillende websites.

6. Elevator pitch
Bereid een elevator pitch voor. Oftewel, kun jij in een minuut uitleggen waarom jij de meest geschikte kandidaat bent voor deze baan?

7. Punctualiteit en verzorging
Het is heel erg belangrijk om op tijd te komen. Liever 5 minuten te vroeg dan 5 minuten te laat. Zorg dat je voor het eerste gesprek altijd netjes gekleed bent. De eerste indruk bij een recruiter is immers erg belangrijk. Probeer ook niet vlak voor het gesprek te roken of te eten.

8. Let op je houding
Geef bij binnenkomst een goede handdruk en maak meteen contact met je gesprekspartner door hem of haar aan te kijken. Probeer tijdens het gesprek rechtop te zitten, schouders naar achter, met je armen voor je op tafel (niet over elkaar heen). Dit geeft een open en vriendelijke houding.

9. Zenuwachtig het gesprek in?
Als je merkt dat je zenuwachtig bent, of niet direct antwoord weet op een vraag, benoem dit dan tijdens het gesprek en vraag of je er later op terug mag komen. Ga niet praten om maar wat te zeggen. Probeer ook niet negatief te praten over een vorige werkgever. Vraag na het gesprek over het vervolg van de procedure. En als je zelf enthousiast bent, laat dit dan ook weten of merken aan het eind van het gesprek.

10. Belangrijkste tip!
Wees jezelf!